Pro zabezpečení bezproblémového provozu Vaší startovací autobaterie je nutné pro ni zabezpečít dobré pracovní podmínky a přiměřeně se o ní starat. Kvalitní autobaterie v moderních vozidlech, vybavených množstvím elektrických zařízení , mnoho úkonů nepotřebuje.To ale jen v případě, že vše pracuje tak, jak má.
Hlavně v zimním období udržujte autobaterií v čistotě, kdy se silnice často solí. Na baterii se může usazovat vrstvička solanky a ta způsobuje vybíjení autobaterie mezi póly. Autobaterie potom nedrží kapacitu.
Také je bezpodmíněčně nutné řádně uchytit baterii v držáku. Mnohdy se stává, že motorista má autobaterií má ve vozidle jen tak volně položenou bez připevnění. Takto provozovat autobaterií je velmi nepezpečné. V případě i třeba jen menšího nárazu vozidla např. při nehodě, dojde k jejímu posunu a nebo převrácení. Při doteku kladného pólu o kostru vozidla dojde ke zkratu. Při průměrném startovacím výkonu autobaterie 400-500 A dochází k silnému vývinu tepla a ten může způsobit požár vozidla. Volně položená autobaterie také trpí otřesy při provozu. Z mřížky vypadává aktivní látka a tím se baterie znehodnocuje.
Nabíjecí napěti měřeno na svorkách autobaterie musí být min.13,8V. Lépe je však 14-14,4V. V tom případě je správně napájena a je dobrý předpoklad dlouhé životnosti.
Autobaterie provozováná v podbitém stavu bude mít život velmi krátký. Bude brzy zasulfátováná a tím zničená.Takzvaně "zasířená autobaterie" má z části a nebo zcela desky zanesené sirníkem olova a tato látka způsobí snížení kapacity a tím i startovacího výkonu autobaterie.
Opačný případ je přebíjení nad 14,4V. V tomto případě dochází k vypadavání činné látky z desek elektrod. Ani v tomto případě nebude autobaterie sloužit delší dobu.
Hlavně v zimním období se často setkávám s motoristy, kteří mají potíže s autobaterií v moderních vozidlech. Při kontrole a měření zdrojové soustavy je při tom vše v pořádku. Důvodů může být hned několik:
1. Krátké jízdy po městě, kdy se autobaterie nestačí plně nabít po předešlém startu. Do stavu před startem se autobaterie dostane asi po 30 minutách chodu motoru.
2. Při delší odstávce z provozu je autobaterie vybíjená samotným vozidlem tzv. klidovým odběrem. Jedná se zejména o imobilizér, řídicí jednotku vozidla, paměti autorádia, centrální zamykání s alarmem apd.
Zde je vidět, jak málo stačí k tomu, aby vaše autobaterie nepřežila ani záruční dobu.
V každém případě je lepší těmto stavům předcházet a je to samozřejmě i mnohem levnější...